הגשת תביעה צור קשר עם בית הדין לתשלום אגרה

תגיות

אומדןאונאהאחריות למוצראסמכתאבורביטוחבר מצראגרמא וגרמידברים שבלבדיווח לרשויותדין נהנהדיני חברותדיני חוזיםדיני עבודהדיני ראיותהודאההוצאה לפועלהוצאות משפטהטעיה בעסקההיעדר יריבותהיתר עסקאהיתר פניה לערכאותהלוואההלנת שכרהמחאה (שיק)הסכם בכפייההסתמכותהפרת הסכםהקדש וצדקההשבת אבידההשכרת דירההשכרת רכבהתחייבותהתחייבות למכרהתיישנותזיכיון ורישיוןזכויות יוצריםחוק המדינהחוקי המגןחיוב בסכום שלא נתבעחתם מבלי להביןטאבוטוען ונטעןטענת השטאהלפנים משורת הדיןלשון הרעמוניטיןמחוסר אמנהמחילהמיסיםמכרמכר דירהמכר רכבמכת מדינהמנהגמניעהמניעת רווחמפקח בניהמקום הדיוןמקח טעותמקרקעיןמשפחהמשפט מנהלינאמנותנזיקיןנזקי גוףסדר הדיןסיטומתאסיטראיסילוק ידעגמת נפשעד מומחהערבותערעורעשיית דין עצמיתפיטורי עובדת בהריוןפיצויי פיטוריןפרשנות חוזהפשרהצו מניעהצוואה וירושהקבוצת רכישהקבלנותקנייןריבית והצמדהשבועהשדכנותשומר שכרשומריםשומת נזיקיןשותפותשידוכיםשכירות דירהשכניםשליחותשמירהתאונות דרכיםתביעה ע"פ רישומי התובעתחרותתיווךתנאיםתקנת השוקתשלומי איזון
ארץ חמדה

תביעה על ביטול חלק מחבילת נופש 82103

תקציר

הצדדים הגיעו לפשרה בעזרת בית הדין
print

בס"ד, ‏כ"ו חשון תשפ"ג

‏20 נובמבר 2022

תיק 82103

פסק דין חלקי

בעניין שבין

התובע – מזמין חבילת נופש

לבין

הנתבע – עוסק מורשה בתחום התיירות

רקע עובדתי

התובע הזמין מהנתבע, שהוא עוסק מורשה, "חבילת נופש" למשפחתו (אשתו וילדיו) ולהוריו לחג הפסח תשפ"ב בחו"ל. התובע שילם לנתבע כחודשיים לפני חג הפסח (בתאריך 28/2/22) עבור הוריו 19,000 ₪ תמורת כרטיסי הטיסה והשהות בבית המלון. בנוסף, שילם סכום נוסף עבור משפחתו. התובע שילם 650 ₪ לאדם עבור טיולים, סה"כ 3,900 ₪.

בנוסף, התובע חתם על טופס ההזמנה בו מפורש שבמידה ויהיה ביטול של הנופש 30 יום ופחות לפני תאריך הטיסה, לא יהיה החזר כספי. זאת, לעומת מקרה של חולי בקורונה שבו יהיה החזר כספי מלא. בנוסף, התובע ביטח באופן עצמאי את "חבילת הנופש" באמצעות חברת ביטוח.

הטיסה לחו"ל נקבעה בתאריך 14/4/22, יום לפני ערב חג הפסח. יום לפני הטיסה הצפויה, אביו של התובע שהינו בן 90, לא חש בטוב ונלקח לבית החולים. התובע דיווח באופן מיידי לנתבע, שהוריו לא יצטרפו לחופשה בחו"ל וביקש לדעת האם יקבל החזר כספי על התשלום עבור הוריו. כאן התחיל שיח בין הצדדים שנמשך לאורך חג הפסח.

בפועל, התובע, אשתו וילדיו טסו לחו"ל ושהו בבית המלון אך לא יצאו לטיולים המאורגנים.

טענות התובע

התובע מבקש לקבל בחזרה את כל הכסף ששולם עבור הטיולים, 650 ₪ לאדם כפול 6 אנשים, סה"כ 3,900 ₪, היות ובתחילת החופשה סיכמו עם הנתבע שלא ישתתפו בטיולים ויקבלו החזר.

התובע מוותר על הסכום ששולם עבור הטיסות להוריו 2*2,200 ₪ ,סה"כ 4,400 ₪. ביודעו שסכום זה שולם בפועל ע"י הנתבע לחברת הטיסה.

התובע מבקש לקבל החזר כספי עבור התשלום ששילם עבור השהות של הוריו בבית המלון 14,600 ₪ (עלות "חבילת הנופש" פחות מחיר כרטיסי הטיסה, 19,000-4,400).

נימוקי התובע

הייתי יכול למכור את "חבילת הנופש" לאחותי שהיתה יכולה להגיע עם משפחתה מהארץ לחו"ל בתחילת חול המועד, ובכך לנצל חלק משמעותי מה"חבילה". בשיחות שניהלתי עם הנתבע לפני החג ובמהלך חול המועד לא קיבלתי ממנו תשובה ברורה לגבי ההחזר הכספי. הנתבע דחה אותי ב"לך ושוב" לכן התמהמתי ולא מכרתי את החבילה. אני התרשמתי מהשיחות עם הנתבע שאקבל החזר כספי משמעותי.

במהלך החג וחול המועד, החדר של הוריי ניתן למשפחה אחרת, וממילא הנתבע קיבל עבורו את מלוא התשלום מנופש אחר.

במלון בו היינו לא היה מספיק מקום לכל האורחים, ולכן חלק מהאורחים השתכן במלון סמוך וסעד את הארוחות במלון בו היינו. בפועל החדר של הוריי הושכר למשפחה אחרת והאוכל שהוזמן להם ניתן לאנשים אחרים.

בקשתי מהנתבע במשך תקופה ארוכה לאחר הפסח אישורים על הזמנת "חבילת נופש" ועל כך שלא מומשה, כדי שאוכל לתבוע את חברת הביטוח. טרם קיבלתי את האישורים.

טענות הנתבע

הנתבע טען כך:

מעיקר הדין, בהתאם להסכם עליו התובע חתם ובו מפורש שביטול פחות מ-30 יום לפני הטיסה לא מקנה החזר כספי, ולכן הנתבע אינו חייב לו דבר. עם זאת, לפנים משורת הדין, החברה שלנו נוהגת לבא לקראת הלקוחות כפי יכולתה. גם במקרה זה אנו מעוניינים לשמר את יחסנו הטובים עם התובע ולתת לו פיצוי כפי יכולתנו.

ניסינו למצוא משפחה שתהיה מעוניינת לשכור את החדר של הוריו של התובע, אך בגלל שהביטול היה יום לפני הטיסה לא הצלחנו בכך. אכן נעשה שימוש בחדר של הוריו של התובע במהלך החג וחול המועד אך ללא קבלת תשלום.

מראש תוכנן שחלק מהאורחים ישתכן במלון סמוך ויסעד במלון. לא היינו צריכים לשכור חדרים נוספים במלון אחר במהלך החג וחול המועד.

העליתי מראש בפני התובע בזמן ההתקשרות את השאלה האם נכון להזמין נופש בחו"ל להורים כה מבוגרים, אך הוא החליט להזמין.

הסכום עבור הטיולים 3,900 ₪ יוחזר במלואו כפי שהתחייבתי.

מתוך עלות "חבילת הנופש" בסך 14,600 ₪ , אני מוכן לתת פיצוי כספי בסכום של 5,000 ₪, לפנים משורת הדין.

יועברו לתובע כל האישורים הדרושים לתביעת הביטוח.

דיון

במהלך הדיון התבררו לאשורן העובדות וטענות הצדדים.

הנתבע אכן הודה שהסחבת במתן התשובה שנבעה מרצון טוב כדי לנסות ולהשכיר את החדר של ההורים למישהו אחר, מנעה בפועל מהתובע להזמין בני משפחה ולהקטין את הנזק הכספי שנגרם לו ולהוריו.

בנוסף עלה הנושא של מדיניות הנתבע בעניין החזר כספי על ביטול הזמנה. הנתבע הסביר שחברות הנופש השונות לוקחות אחריות על חולי קורונה אך לא על מחלות אחרות. כמו כן, מדיניות הביטולים של נופשים בחו"ל פחות גמישה ממדיניות הביטולים של חופשות בארץ.

לאור כל האמור הוסכם כי הנתבע יחזיר לתובע את עלות הסיורים, וכן יעביר לתובע את המסמכים הנדרשים לצורך תביעה כנגד הביטוח. לאחר שהתובע ימצה את ההליך מול הביטוח הוא יהיה רשאי לשוב לבית הדין שידון בעניין.

החלטות

הנתבע חייב לשלם לתובע סך 3,900 ₪ עד לתאריך 25.11.22.

הנתבע יעביר לתובע באופן מיידי, ולא יאוחר מהתאריך הנ"ל את כל האישורים הדרושים לתביעת הביטוח, והתובע יגיש את התביעה לביטוח בהקדם.

התובע יהיה רשאי לשוב לבית הדין ולבקש סעד עד לתאריך 30.11.24. התובע יהיה רשאי להגיש בקשה להארת סמכות בית הדין עד למועד זה.

כיוון שהצדדים הסכימו שההליך יהיה בפני דיין יחיד, וכיוון שההחלטה התקבלה בהסכמה – אין אפשרות ערעור על החלטה זו.

והאמת והשלום אהבו

ההחלטה התקבלה בתאריך ‏כ"ו חשון תשפ"ג, ‏20 נובמבר 2022

בזאת באתי על החתום

_______________

הרב אליהו בלום, אב"ד