הגשת תביעה צור קשר עם בית הדין לתשלום אגרה

תגיות

אומדןאונאהאחריות למוצראסמכתאבורביטוחבר מצראגרמא וגרמידברים שבלבדיווח לרשויותדין נהנהדיני חברותדיני חוזיםדיני עבודהדיני ראיותהודאההוצאה לפועלהוצאות משפטהטעיה בעסקההיעדר יריבותהיתר עסקאהיתר פניה לערכאותהלוואההלנת שכרהמחאה (שיק)הסכם בכפייההסתמכותהפרת הסכםהקדש וצדקההשבת אבידההשכרת דירההשכרת רכבהתחייבותהתחייבות למכרהתיישנותזיכיון ורישיוןזכויות יוצריםחוק המדינהחוקי המגןחיוב בסכום שלא נתבעחתם מבלי להביןטאבוטוען ונטעןטענת השטאהלפנים משורת הדיןלשון הרעמוניטיןמחוסר אמנהמחילהמיסיםמכרמכר דירהמכר רכבמכת מדינהמנהגמניעהמניעת רווחמפקח בניהמקום הדיוןמקח טעותמקרקעיןמשפחהמשפט מנהלינאמנותנזיקיןנזקי גוףסדר הדיןסיטומתאסיטראיסילוק ידעגמת נפשעד מומחהערבותערעורעשיית דין עצמיתפיטורי עובדת בהריוןפיצויי פיטוריןפרשנות חוזהפשרהצו מניעהצוואה וירושהקבוצת רכישהקבלנותקנייןריבית והצמדהשבועהשדכנותשומר שכרשומריםשומת נזיקיןשותפותשידוכיםשכירות דירהשכניםשליחותשמירהתאונות דרכיםתביעה ע"פ רישומי התובעתחרותתיווךתנאיםתקנת השוקתשלומי איזון
ארץ חמדה

שור שנגח ומערכת המשפט / כתבה בעולם קטן

תקציר

ראיון עם מנהל בית הדין הרב אהרן פלדמן

לכתבה המלאה לחצו כאן

מתוך הכתבה:

באנו לתקן

הרב פלדמן מכיר את החולשות שהרב הרשקוביץ מדבר עליהן, ומבחינות מסוימות הרשת הממוסדת של 'ארץ חמדה – גזית' אף קמה בעקבותיהן. לדבריו, רק רשת מסודרת שיש לה הרכבים מנוסים, סדרי דיון מוכתבים, סטנדרטים ברורים, מערכת ביקורת ושמירה על חוסר נגיעה בין הדיינים לבעלי הדין, יכולה לבטא בצורה נכונה את הרעיון של דין תורה, וממילא מתמודדת עם רוב הטענות שהועלו.

"אני יודע שיש אנשים שמחפשים לבוא לדין תורה לפני מישהו שהם מכירים. אני קובע בצורה חד-משמעית שברוב המקרים היכרות מוקדמת של דיין עם מי מהצדדים לא רק שאיננה מועילה, היא אפילו מזיקה. זו הסיבה שבגללה אנו מעודדים להגיע לבתי דין של רשת גדולה. כדי שיהיה לך אמון בבית הדין אתה לא צריך להכיר אישית את הדיין, אלא להכיר את שמו ואת שיעור הקומה שלו. אלה האנשים שיושבים בהרכבים של בתי הדין של הרשת.

מעבר לסדרי הדין המוקפדים אנחנו מאפשרים בכל בתי הדין שלנו לערער. מבחינת הכשרה, מעבר למסלול הרגיל שנמשך לפחות שמונה שנים, שמתאפיין בלימודים מאוד אינטנסיביים, תובעניים בצורה קיצונית. חוץ מההכשרה הלימודית, דיין חייב להיות גם בעל תכונות מתאימות כמו מזג שיפוטי, יכולת אבחנה בין עיקר לטפל ויכולת עבודה בצוות. תהליך הכשרה של דיינים כולל התנסות מעשית של צפייה בדיונים והקלדה שלהם. פרח-דיינות מצטרף לאחר מכן להרכב להתייעצות, כך שהוא לא עושה רק עבודה טכנית אלא גם לומד. השלב הבא הוא השתלבות בהרכב עם דיינים ותיקים ומנוסים. לאורך השנה אנחנו מקיימים השתלמויות וימי עיון בסוגיות רוחב וכנסי דיינים. זה הסטנדרט של רשת 'ארץ חמדה – גזית' ולדעתי הדרך הכרחית להבטיח שהדין יהיה דין אמת".

מה באשר לטענה שאיכות הדיון נפגמת מכיוון שהדיינים פועלים בהתנדבות ולכן לא יכולים להיות מסורים בצורה מוחלטת?

"ראשית אנחנו כן מתגמלים את הדיינים, אבל בהחלט ראוי היה לתת יותר. אבל מעבר לכך הדיינים בבתי הדין לממונות עושים את עבודתם קודם כול כי הם רואים בה שליחות קודש. הדיינים שאני מכיר פועלים בראש ובראשונה מתוך אמונה תמימה באידיאל של 'אשיבה שופטייך כבראשונה'. בכל מקרה דיין שמרגיש שאין לו פנאי או פניות צריך לומר זאת, כדי שלא תצא שגיאה מתחת ידו".

אחת ההצעות שמועלות היא שהמדינה תכניס את בתי הדין לממונות תחת חסותה, כמו בתי הדין הרבניים, מה שיהפוך את הדיינים לעובדי מדינה. איזו השפעה תהיה לצעד כזה לדעתך?

"אני חייב לומר שעל התרגיל התיאורטי הזה לא חשבתי עדיין. אפתיע אותך כשאומר שלדעתי החלטה שכזו פירושה צרות. משרה ציבורית זה אומר ג'ובים, מה שאומר עירוב של פוליטיקה, כפי שאומרים שקורה במינוי דיינים לבתי הדין הרבניים. אם יש משהו שהציבור סולד ממנו הרי שהוא עירוב של משפט עם פוליטיקה. בעיניי אמון בדיינים ובמערכת הוא סוגיית המפתח, ופרוטקציות ונפוטיזם לא הולכים יד ביד עם אמון".